لینک دیتاثبت

سرای نوآوری فناوریهای نوین سبز دانشگاه آزاد اسلامی

دکتر محمد رستگار مقدم

ریاست سرای نوآوری فناوریهای نوین سبز دانشگاه آزاد اسلامی مشهد

پروژه ملی دیتاثبت به عنوان یک ابتکار ملی و دانشجویی ،گامی استراتژیک در جهت ایجاد گسترده ترین ،بزرگ ترین و جامع ترین بانک اطلاعات شرکتها ، اصناف و مشاغل فعالان اقتصادی کشور برداشته است. در شرایط کنونی اقتصاد ایران، دسترسی به داده های دقیق و معتبر، زمینه ساز برنامه ریزی هوشمند، توسعه کسب وکارها و تقویت زنجیره تأمین است و دیتاثبت می تواند این نیاز ضروری را برآورده کرده و افقی روشن برای رشد پایدار اقتصاد کشور، کارآفرینی و اشتغالزایی ترسیم نماید.

سرای نوآوری فناوری های نوین سبز دانشگاه آزاد اسلامی مشهد ، تاکنون ، حمایت همه جانبه خود رااز این استارتاپ در مراحل رشد بی دریغ به انجام رسانده و در ادامه و در مرحله تجاری سازی ایده ، در تمامی مراحل و با تمام توان خوددر کنار این استارت آپ به حمایت خود ادامه خواهد داد. از تمامی دانشجویان خلاق و علاقه مند در شعب دانشگاه آزاد سراسر کشور دعوت می شود تا با پیوستن به شبکه دیتایاران، در ثبتثبت و صدور دیتابرگ ، که محوری ترین ایده فناورانه دیتاثبت است ، نقش مؤثر داشته و تجربه ای ارزشمند از کار گروهی، کارآفرینی و اثرگذاری واقعی را برای آینده کاری خود کسب کنند.

به فضل الهی و با مشارکت گسترده دانشجویان و بهره گیری از توان علمی و خلاقیت جوانان، دیتاثبت می تواند به مرکزی ملی برای اطلاعات اقتصادی تبدیل شود که هر فعال اقتصادی، پژوهشگر و تصمیم گیرنده ای به آن اعتماد داشته باشد. این کتاب راهنمای شما در مسیر آشنایی با پلتفرم دیتاثبت و آغاز فعالیت های ارزشمندتان خواهد بود و امید است شاهد شکوفایی استعدادهای دانشجویی و شکل گیری شبکه ای پویا و اثرگذار در سراسر کشور باشیم.

نقش سرای نوآوری و فناوریهای نوین سبز دانشگاه آزاد اسلامی مشهد

سرای نوآوری و فناوریهای نوین سبز دانشگاه آزاد اسلامی در پروژه دیتاثبت به عنوان حامیاصلی آن ، نقش حیاتی دارد:

اهم این نقش آفرینی ها عبارتند از :

فراهم کردن بستر برای آموزش و جذب دیتایاران در تمامی 450 شعبه دانشگاه آزاد در سراسر کشور

حمایت معنوی و پشتیبانی سازمانی در ارتباط با نهادها

پشتیبانی و مشاوره به تیم اجرائی پروژه در مسیر تحقق اهداف آن

با آرزوی موفقیت، خلاقیت و مشارکت مستمر،

رییس سرای نوآوری فناوری های نوین سبز

دانشگاه آزاد اسلامی مشهد

چشم انداز پروژه دیتاثبت

دیتاثبت یک پلتفرم ملی است که هدفش ساخت به روزترین ، گسترده ترین و جامع ترین بانک اطلاعات فعالان اقتصادی ایران از طریق صدور دیتابرگدر سه بخش شرکتها ، اصناف و مشاغل اشخاص حقیقی است.

چشم انداز ما این است که:

هر کسب وکار و فعال اقتصادی در ایران، یک سند تک برگی ثبت هویت کسب و کار ؛ دیتابرگ ، داشته باشد.

مأموریت دیتاثبت

مأموریت ما ایجاد یک شبکه ملی دادهبه گستردگی تمامی شهرهای ایراناست که:

اطلاعات به روز و دقیق را از سطح کشور جمع آوری کرده و با تنظیم دیتابرگ آنها را یکسان سازی کند تا امکان تحلیل و تصمیم گیری را برای کسب وکارها و نهادها آسان کند.

و به دانشجویان و فعالان اقتصادی فرصتی برای مشارکت ، یادگیری و درآمدزاییبدهد

اهداف دیتاثبت

1. ساخت شبکه ای پویا از دیتایاران که داده ها را جمع آوری و به روز کنند

2. ثبت تمام فعالان اقتصادی ایران در بانک اطلاعات دیتاثبت با صدور دیتابرگ

3. توسعه زیرساخت ملی برای تحلیل و مشاوره هوشمند در فازهای بعدی (دیتاهوشو دیتاریا)

4. ایجاد فرصت های درآمدی واقعی و پایدار برای دانشجویان و فعالان شبکه

5. ترویج کار تیمی، عدالت اقتصادی و یادگیری مشارکتی

استراتژی اول:
ابداع واژگان اختصاصی،

با ایجاد شبکه ای از دیتاواژه ها، ما با این استراتژی:
مرز پلتفرم خود را از سایر پروژه ها جدا می کنیم؛
مفاهیم انتزاعی را به عناصر قابل لمس تبدیل می کنیم؛
و بستری فراهم می آوریم برای مشارکت پذیری، آموزش و توسعه.
در بلندمدت، این ساختار واژگانی به ما امکان می دهد تا هر بخش از استارتآپ ملی خود را با مفاهیم درونی و بومی خودمان بنامیم و از وابستگی به اصطلاحات عاریتی سایر پروژه ها دوری کنیم. این زبان خاص، در آینده می تواند به عنوان یک برند زبانی معتبر در فضای تعامل بین پلتفرمی، یا حتی در نسخه متاورسی «دیتاریا» گسترش یابد.

دیتاواژه :

در ادامه به تعریف دیتاواژه هایی که تا کنون خلق شده می پردازیم و همچنان فضا را باز می گذاریم برای دیتاواژه هایی که در آینده خلق خواهند شد.

دیتاثبت: پلتفرم ملی ثبت اطلاعات صنایع ، اصناف و مشاغل فردی برای آماده سازی مقدمات ورود به فاز دیتاهوش و دیتاریا

دیتابرگ : سند تک برگی ثبت هویت کسب و کارهای ایرانی در سه قالب دیتابرگ شرکتها ، دیتابرگ اصناف و دیتابرگ اشخاص
دیتایار: دانشجوی مجری میدانی صدور دیتابرگ و نقطه اتصال دانشگاه به پروژه.
دیتاراهبر: مربی ، کوچ و راهبر دیتایارن که با تشکیل تیم های مستقل، دیتایاران را در بازاریابی و صدور دیتابرگ هدایت می کند.
دیتاسرا: سرای نوآوری فناوری های نوین سبز دانشگاه آزاد اسلامی مشهد که هسته فناورانه دیتاثبت در این مرکز استقرار دارد.

دیتافر: مدیر کل امور دیتایاری در دیتاثبت که در واقع همان نقش مشابه مدیر شبکه بازاریابی را در سایر شرکتها بر عهده دارد.

دیتاسپار: هر شخص حقیقی یا حقوقی که اطلاعات خود را در دیتاثبت ثبت کرده و دیتابرگ دریافت می کند..
دیتاشهر: ساختار اجرایی استانی و شهری پروژه دیتاثبت جهت تمرکز بر حضور میدانی و منطقه ای.
دیتاجو: کاربر یا مراجعه کننده ای که در حال جست وجوی اطلاعات ثبت شده در دیتاثبت است.
دیتانگاری: اقدام به ثبت، تحلیل و طبقه بندی داده های دریافتی در سامانه جهت صدور دیتابرگ.
دیتابان: ناظر سازمان دیتاثبت بر عملکرد صحیح دیتایاران

دیتابانی: واحد خدمات پشتیبانی ، بازرسی و نظارت دیتاثبت
دیتاهوش: عنوان فاز دوم پروژه دیتاثبت است که در سال 1406 به موعد اجرا گذاشته خواهد شد و هدف آن اتصال پلتفرم به هوش مصنوعی و تهیه دستیار هوش مصنوعی برای کلیه دیتاسپاران است.
دیتاریا: عنوان فاز سوم پروژه دیتاثبت است که در سال 1408 به مرحله اجرا خواهد رسید و هدف آن طراحی نسخه متاورس ایرانی است که بر پایه هویت ها و ارتباطات واقعی ثبت شده در دیتاثبت شکل خواهد گرفت.

دیتارسانه: واحد رسانه ای پروژه برای تولید محتوا، تبلیغات و اطلاع رسانی.
دیتافرم: فرمها و قالبهای ساختاری برای ثبت اطلاعات در لایه های مختلف پروژه.
دیتاواژه: واژه های اختصاصی و ترکیبی پروژه دیتاثبت که پایه زبان بومی پلتفرم هستند.

استراتژی دوم

استراتژی تکیه بر خرد جمعی

دیتاثبت تنها یک سامانه ثبت داده یا بستر ارائه خدمات هوش مصنوعی نیست. این پروژه آمده تا از درون جامعه بجوشد، نه از بالا تحمیل شود. ما می خواهیم این پلتفرم، نه تنها یک فناوری ملی بلکه یک «فرهنگ مشارکت ملی» را خلق کند. در آغاز راه، باور ما این خواهد بود که ساخت آینده با مشارکت همه، از همه بهتر ساخته می شود؛ با تجربه ها، با ایده ها، با نقدها، با امیدها و حتی با دغدغه های فردی. بنابراین، استراتژی ما روشن است: آغوش باز برای هر فکر، هر نقد و هر پیشنهاد سازندهبه ویژه وقتی گوینده خودش اهل عمل باشد.

هیچ تیمی، حتی متخصص ترین آنها، نمی تواند به تنهایی تمام زوایا، چالشها، فرصتها و ابهامات مسیر را تشخیص دهد. فهم واقعی نیازهای جامعه، در خود جامعه نهفته است. از دیدگاه ما، هیچ انتقادی بی فایده نیست اگر از سر دغدغه و اصلاح باشد، و هیچ ایده ای کوچک نیست اگر از دل یک نیاز واقعی برخاسته باشد. ما نمی خواهیم یک سیستم بسته و کنترل شده بسازیم که در آن تصمیمات فقط در یک سو گرفته شود و دیگران صرفاً مجری باشند؛ برعکس، ما می خواهیم سیستم توسط کسانی بنا شود که نه تنها پیشنهاد می دهند، بلکه در اجرا هم مشارکت می کنند.

علاوه بر آن ، دیتاثبت به طور دوره ای رویدادهایی برای همفکری و تولید ایده جمعی برگزار خواهد کرداز جلسات برین استورمینگ گرفته تا چالشهای ایده پردازی در دانشگاهها و مراکز علمی. هدف از این رویدادها تنها تولید محتوا نیست، بلکه کشف نیروهای خلاق و فعال برای پیوستن به تیمهای عملیاتی پروژه است.

در همین مسیر، فرهنگ «شنیدن نقد» هم به شکل نهادی در پروژه نهادینه می شود. یعنی نه تنها فضایی برای دریافت و ثبت نقدها فراهم میشود، بلکه سازوکاری برای پاسخ دهی شفاف، مستند و عادلانه به این نقدها تعریف خواهد شد. ما نقد را نه تهدید، بلکه بخشی از فرآیند رشد و بازسازی مستمر سیستم می دانیم.

در نهایت، پروژه ای که به همه گوش دهد، به همه فرصت دهد، و همه را در اجرا شریک کند، تبدیل به یک دارایی ملی خواهد شد؛ نه یک سرویس تجاری.

در دیتاثبت، همه شنیده می شوند.

و اگر خواستند، می توانند بسازند.

این یعنی مشارکت واقعی؛

و این، یعنی خرد جمعی در عمل

استراتژی سوم: شیوه کار گروهی

تعامل، همکاری و هم افزایی؛ بنیان فرهنگ سازمانی دیتاثبت

در دنیایی که فردگرایی و رقابت بی پایه اغلب به جای همکاری می نشیند، ما در دیتاثبت تصمیم گرفته ایم در مسیر معکوس حرکت کنیم. پروژه دیتاثبت نه تنها یک سامانه هوشمند برای ثبت و اتصال داده هاست، بلکه در عمق خود یک پلتفرم تربیتی و فرهنگی برای تمرین واقعی کار گروهی است. اینجا قرار است هزاران دانشجو با هم و در پهنه ایران بزرگ به صورت گروهی یک بنای مجازی بزرگ بسازند که از دوردستها دیده شود !

ما معتقدیم که آینده ایران با تلاشهای فردی ساخته نمی شود، بلکه نیازمند نسلی از انسانهای همکار، هماهنگ و متعهد است؛ نسلی که بداند چگونه «با هم» فکر کنند، تصمیم بگیرند و عمل کنند ، به همین دلیل، ساختار دیتاثبت به گونه ای طراحی شده که تمام اجزا با یکدیگر تعامل مستمر، اخلاقی و هدفمند داشته باشند.

دیتاثبت یک پروژه «زنده» است، نه فقط از نظر دیتا ، بلکه از نظر انسانی.

هر کسی که وارد این فضا بشود ، به جزئی از کل تبدیل می شود.

در دیتاثبت ، «موفقیت فردی» بدون مشارکت و هم افزایی گروه، امکانپذیر نیست. هیچ بخش یا نقش مستقلی نمی تواند به تنهایی عملکرد کاملی داشته باشد. در دیتاثبت، هیچکس نمی تواند تنهایی بدرخشدو اینجا دقیقاً جاییست که افراد مهارتهای همکاری مؤثر را یاد می گیرند: گوش دادن، گفتگو، حل مسئله جمعی، مسئولیت پذیری و احترام به تصمیم جمع.

استراتژی چهارم:

شراکت گسترده برای همه

در فضای سنتی و حقوقی ایران، توزیع رسمی و گسترده سهام یک پلتفرم میان هزاران نفر از فعالان پروژه، عملاً با موانع متعدد حقوقی و ثبتی مواجه می شود. جامعه نیز برای هضم چنین موضوعی آمادگی ندارد چرا که تجارب منفی متعددی را از مشارکتهای کلان پشت سر گذاشته است ، اما ما در مسیر طراحی زیست بوم «دیتاثبت» تصمیم گرفته ائیمبه جای توقف مقابل این محدودیت ها، الگوی جدیدی از مشارکت و سهامداری را خلق کنیم که خود اعتبار خود باشد؛ الگویی که هم عادلانه باشد ، و هم انگیزه آفرین و هم قابلیت توسعه در مقیاس ملی را داشته باشد.

اختصاص، 50درصد از مبلغ فروش خدماتی که در بستر دیتاثبت ارائه می شود، به دیتایاردر واقع یک نوع سهامداری و شراکت است . این تصمیم، صرفاً یک طرح تشویقی کوتاه مدت نیست؛ بلکه بنیانی پایدار برای خلق یک ساختار درآمدی مشارکتی است. اگر هزینه های بسیار بالایثابت اجرایی پروژه را در نظر بگیریم، روشن می شود که واگذاری نیمی از درآمد پروژه به فعالان اجرائی آن، جدا از سخاوت دیتاثبت ، به نوعی تلاش برای عملگرایی ، فراتر از ساختار سهامداری کلاسیک است. این اقدام نه تنها وفاداری و انگیزه را تضمین می کند، بلکه باعث پویایی مداوم جریان خدمت و درآمددر اکوسیستم می شود.

این الگو، مفهوم «سهام شناور عملکردمحور» را به شکل ساده سازی شده و قابل اجرا در دل یک شبکه گسترده فعالان اقتصادی پیاده می کند. به عبارتی، هر دیتایار می تواند در هر مقطع زمانی با بررسی درآمد پایدار خود، ارزش تقریبی سهاممعنوی خود از کل پروژه را محاسبه و برآورد کند و در صورت تمایل آن را به شخص دیگری واگذار نماید.

در واقع، ما مفهومی از مالکیت را بازتعریف کرده ایم که دیگر صرفاً بر مبنای اسناد رسمی یا ثبت قانونی نیست؛ بلکه از دل تعهد، فعالیت و نقش آفرینی در بازار واقعی شکل می گیرد. این نوع مشارکت، همان چیزی است که در اقتصاد نوین تحت عنوان «سهام داری اجتماعی» شناخته می شود.

خلق ساختار همسرنوشت؛ از دیتاثبت تا دیتاریا

وقتی نگاه مان را از فاز اول پروژهیعنی «دیتاثبت» فراتر ببریم، و مسیر توسعه پروژه را تا فازهای بعدی آن یعنی «دیتاهوش» (بانک اطلاعات تجهیز شده به دستیار هوش مصنوعی برای کلیه دستاسپاران ) و «دیتاریا» (جهان دیجیتال ایرانیزه شده) امتداد دهیم، مشخص می شود که این ساختار حکمرانی مشارکتی، به مرور بستری برای رشد لایه های عمیق تر همکاری، وابستگی مثبت و سودآوری جمعی خواهد شد.

در واقع، دیتایارهاییکه فعالیت خودرا در دیتاثبت پایه گذاری کرده اند، با دریافت 50 درصد از حق عضویت پرداختی توسط دیتاسپاران و تثبیت مالکیت معنوی بر دیتابرگهاییکه خود ثبت کرده اند، نه تنها تعداد زیادی شریک واقعی برای خود خلق کرده اند، بلکه حتی فراتر از مدل سنتی سهامداری، به شکل جدیدی از حکمرانی اقتصادی دست یافته اند که در آینده به فازهای دیگر پروژه نیز قابل تسری است.

سرمایه گذاری روی حس تعلق، نه صرفاً پول

ما باور داریمکه بزرگ ترین سرمایه هر اکوسیستم، نه تجهیزات و نرم افزار، بلکه انسان های باانگیزه ای هستند که به برندی که با آن کار می کنند ، احساس تعلق خاطردارند. ما در دیتاثبت سعی نکرده ائیم با وعدهسودهای فوری و زودگذر شبکه سازی کنیم، بلکه مدلی از شراکت ساخته ائیم که در آن هر تلاش گری که دیتابرگی صادر کرده ، تا همیشه در ثمرات آن سهیم است. این یعنی وفاداری، انگیزه و دوام.

استراتژی چهارم ، نه تنها یک الگوی توزیع درآمد است، بلکه نقشه ای برای مشارکت در آینده است.

هیچ توسعه ای پایدار نیست، مگر این که آدم ها خود را بخشی از آن بدانند. و ما در دیتاثبت این بستر را فراهم کرده ایم که هرکس بتواند جایگاه و سهم خود را بسازد، حفظ کند و ارتقا دهد.

استراتژی پنجم: سند مالکیت معنوی دیتایار

دیتاثبت، خانه امن بازاریابی ایران؛

ساختاری نو برای امنیت، مالکیت و رشد حرفه ای

متاسفانه در ایران نقش و جایگاه شغل بازاریابی به درستی پرداخته نشده و تقریبا هیچ جایگاه حقوقی ساختارمند و قابل اتکا برای این فعالیت وجود ندارد. بازاریاب از کمترین حقوق و مزایا بهره مند است در حالی که کاری بس خطیر و استرس زا انجام می دهد. معمولا افراد در شرکتها و پروژه ها برای مدت زمان محدود به این فعالیت مشغول می شوند و ترک کار و جابجایی در این صنف به شدت دیده می شود و همه به این دلیل است که هیچ دورنما و آینده اطمینان بخشی برای آن در نظر گرفته نمی شود. اما ما در دیتاثبت تصمیم گرفته ایم بازاریابی را از یک فعالیت موقت، به یک مسیر حرفه ای پایدار با امنیت شغلی، مالکیت معنوی و فرصت رشد تبدیل کنیم. در این پلتفرم همه چیز از دیتایار آغاز می شود و او اصل ماجراست. فردی که با تلاش، ارتباط سازی، و وفاداری به پلتفرم، زنجیره خلق داده را زنده میکند. بنابراین

هر دیتایار، سه جریان مشخص و قابل اتکا برای درآمد دارد:

1. درآمد جاری روزانه:

به محض ثبت و صدور یک دیتابرگ توسط دیتایار، کارمزد مربوطه در اولین روز کاری بعد از وصول درآمد از طریق سیستم پرداخت گروهی بانکی به حساب دیتایاران در سراسر کشور واریز میشود. تیم مالی دیتاثبت تلاش می کند زمان پرداخت را تا حد امکان کوتاه، شفاف و بدون واسطه انجام دهد. این روش پرداخت کارمزد ، ساختاردرآمد سریع و قابل برنامه ریزی روزانه برای دیتایار ایجاد میکند.

دیتاثبت با پرداخت ماهانه ، هفتگی و یا بی قاعده کارمزدها به شدت مخالف است و معتقد است هیچ شرکتی حق ضبط درآمد بازاریاب را ندارد.

2. درآمد سالیانه از محل تمدید:

با تمدید عضویت یا خرید مجدد خدمات از سوی دیتاسپار، کارمزد کامل مشابه مرحله اول یعنی پنجاه درصد از مبلغ تمدید با هر قیمت مصوب ولو اینکه تعرفه ها افزایش یافته باشد به او تعلق میگیرد. این یعنی، دیتایار صاحب یک جریان درآمدی پایدار و قابل تکرار است که از یکبار تلاش بازاریابی، چندین بار برداشت میکند.

3. حق سنوات (مالکیت معنوی):

طبق قانون دیتاثبت که در این کتاب جزو تعهدات لاینفک هسته فناورانه معرفی می شود ، هر دیتاسپار برای همیشه به دیتایاری که دیتابرگ آن را صادر کرده تعلق خواهد داشت. نام و کد دیتایار در پائین دیتابرگ درج می شود و این سند به نوعی سند مالکیت معنوی دیتایار نیز محسوب می شود.

حق مالکیت معنوی دیتابرگ ، - طبق الگوی خاصی که دیتاثبت تعریف می کند - ،بنا به درخواست دیتایار قابل انتقال به شخص ثالث می باشد. . سیستم حق انتقال مالکیت دیتابرگ ، از پایان سال اول همکاری ، در پنل کاربری دیتایار فعال می شود و واحد حقوقی دیتاثبت بر نقل و انتقال مالکیت معنوی پنل دیتایاران نظارت خواهد داشت. به این ابتکار و حق ایجاد شده می توان از یک منظر، حق سنوات بازاریابی اطلاق کرد: یک دارایی واقعی، مستند، و قابل انتقال که زحمات گذشته دیتایار را به سرمایه ای برای آینده وی تبدیل میکند. پر بیراه نیست که اگر این سند مالکیت معنوی را نوعی سهامداری بنامیم !

برای حفظ این حق، قانون روشنی داریم:

«ثبت اول، مالکیت دائم.»

هیچکس اجازه ندارد برای یک دیتاسپار دو بار دیتابرگ صادر کند .

همه چیز ثبت شده و قابل پیگیری است؛ درست مانند حساب بانکی یا سابقه بیمه. حتی در صورت بروز خطا و ثبت دو دیتابرگ برای یک دیتاسپار ، قابلیت حذف و ابطال دیتابرگ دوم پس از درخواست دیتایار اول که مالک معنوی دیتاسپار است وجود دارد.

اینجا دیگر بازاریابی، یک شغل موقت یا پروژه ای نیست؛ یک ساختار شغلی دائمی و واقعی است، با پلن درآمدی، سلسله مراتب، و چشم انداز رشد.

ما در دیتاثبت، تیم بازاریابی را شریک واقعی خود میدانیم؛

ما ، در دیتاثبت، تمام سعی خود را به کار خواهیم بست تا محیطی امن با چشم اندازی وسیع و رو به رشد برای همکاران دیتایار خود فراهم کنیم و انجام این تعهد را مهمترین وظیفه دیتاثبت قلمداد می کنیم. یکی از مهمترین وظایف نه ! مهمترین وظیفه !

دیتاثبت، خانه ای است برای آنان که میخواهند بازاریابی را نه فقط کار کنند، بلکه از آن زندگی بسازند.

استراتژی ششم : عدم رقابت دیتاثبت با ارکان خود

تثبیت جایگاه ویژه دیتایار در پلتفرم

پلتفرم دیتاثبت اعتقاد دارد که به هیچوجه نباید با دیتایار وارد رقابت شود و امنیت خاطر او را آسیبپذیر سازد. از نگاه ما، دیتایار ستون اصلی گسترش این شبکه است و آیندهی پلتفرم بر دوش او ساخته میشود.

به همین دلیل،

دیتاثبت حق صدور دیتابرگ را به صورت مستقل ندارد!

در وبسیات دیتاثبت ، هیچ لینک عضویت مستقیم برای کسب و کارهایی که تقاضای صدور دیتابرگ دارند وجود ندارد.

صدور دیتابرگ تنها و تنها از طریق «دیتایار» امکانپذیر است ؛

تمامی عضویتها تنها از مسیر معرفی و همراهی دیتایارها امکانپذیر خواهد بود.

این سیاست به دلایل زیر اتخاذ شده است:

1. حفظ امنیت شغلی دیتایارها: هیچ راه مستقیمی برای ثبتنام مستقل وجود ندارد، بنابراین جایگاه دیتایار همواره محفوظ خواهد ماند. کسب و کارها تنها از طریق دیتایار در پلتفرم حضور خواهند داشت.

2. شبکهسازی انسانی و پایدار: گسترش پلتفرم نه بر اساس تبلیغات سرد اینترنتی، بلکه بر پایهی روابط گرم انسانی و معرفی فعال دیتایارها شکل میگیرد.

3. عدالت در فرصتها: همهی دیتایارها در یک شرایط برابر و منصفانه فعالیت میکنند.

4. انگیزه و پایداری بیشتر: رشد دیتاثبت وابسته به تلاش و خلاقیت دیتایارهاست و این وابستگی، ارزش واقعی کار آنان را دوچندان میسازد.

برای تحقق این استراتژی، هر دیتایار باید بهطور فعال در فضای حقیقی و مجازی حضور یابد و با استفاده از کد کیوآر شخصی و لینک اختصاصی خود، به معرفی خود و صدور دیتابرگ اقدام کند. به این ترتیب، هر کسب و کار علاقهمند میتواند بهسادگی دیتایار را شناسایی کرده و صرفاً از مسیر او وارد شبکه شود.

دیتاثبت بر این باور است که دیتایار تنها یک بازاریاب نیست، بلکه سفیر و نمایندهی اصلی این پلتفرم در جامعه است. امنیت شغلی او، پایداری شبکه را تضمین میکند. اهمیت این استراتژی وقتی معلوم می شود که شما قوانین دیتاثبت را با شرکتهای بیمه مقایسه کنید .

شرکتهای بیمه در دفتر مرکزی خود در استانها و شهرستانها اقدام به صدور بیمه می کنند و با نمایندگان خود وارد رقابت جدی می شوند. گاها تعرفه ها را می شکنند و تلاش می کنند فروش نمایندگان خود را به نفع خود مصادره کنند. در واقع بیمه ها با ارکان خود وارد رقابت ناسالم می شوند !

همچنین شرکتهای بیمه هیچ حمایت دائمی از نمایندگان خود در صدور بیمه نامه نمی کنند و هر کسی می تواند مشتری یک نمایندگی را جذب کرده و از آن خود کند. بنابراین می توان گفت که قوانین دیتاثبت بسیار مترقی تر از قوانین موجود در شرکتهای بیمه است.

استراتژی هفتم : پایان تمرکز انحصارگونه اطلاعاتی بر شهرهای بزرگ

از بانه، تا زابل ، از قشم تا آستارا، همه شهرهای ایران در دیتاثبت بزرگ هستند.

پلتفرم دیتاثبت بر این باور است که عدالت اطلاعاتی تنها زمانی محقق میشود که همه شهرهای ایران، از بزرگترین کلانشهرها تا کوچکترین نقاط، سهمی برابر در معرفی و دیدهشدن داشته باشند.امروزه بیشتر بانکهای اطلاعاتی کشور به تهران، مشهد، اصفهان و شیراز و سایر مراکز استان و شهرهای بزرگ ، محدود شدهاند و این انحصار، صدها شهر کوچکتر را از صحنه ملی کنار گذاشته است. در اکثر پلتفرمهای اطلاعاتی اثری از شهرهای کوچک دیده نمی شود در حالیکه در شهرهایی مانند الیگودرز، بندر امام، هویزه، لاهیجان، فردوس، زابل، تفرش، بم و دهها شهر دیگر، ظرفیتهای ارزشمند اقتصادی و انسانیوجود دارد.

دیتاثبت با بهرهگیری از شبکه گسترده دیتایاران دانشجو در بیش از 450 واحد دانشگاه آزاد اسلامی در سراسر کشور و همچنین دانشجویان سایر دانشگاههای سراسری، پیامنور ، مراکز آموزش عالی و مؤسسات غیرانتفاعی دیگر، عزم آن دارد تا این شکاف را پر کند . بزرگترین مزیت ما، حضور میدانی در هزاران شهر و شهرستان است که تاکنون کمتر در بانکهای اطلاعاتی به آنها توجه شده است.این استراتژی موجب میشود فرصتهای سرمایهگذاری ، اشتغال و تولید به شکلی عادلانهتر در سراسر کشور توزیع گردد.

کسبوکارهای محلی نیز در کنار برندهای بزرگ دیده میشوند و امکان رشد و توسعه بیشتری خواهند داشت.بهجای انحصار کلانشهرها، ما الگوی تمرکززدایی اطلاعاتی را پیادهسازی میکنیم تا هر شهر، با هر اندازه و جمعیتی، سهمی شایسته در بانک اطلاعات ملی داشته باشد.

این سیاست، تقویت اقتصاد محلی، کاهش تمرکزگرایی و تحقق عدالت جغرافیایی در ثبت دادهها را به همراه خواهد داشت و حتی برای برندهای مطرح در شهرهای بزرگ نیز انتفاع اقتصادی زیادی را به همراه خواهد داشت چراکه فرصتهای تامین منابع با هزینه های کمتر را برایشان فراهم خواهد ساخت.

دیتاثبت ، صدای شهرهای کوچک را همسنگ با مراکز بزرگ کشور ثبت و منتشر خواهد کرد.

استراتژی هشتم

اجتناب از رتبه بندی های نمایشی و پول محور رایج؛

اعمال تعرفه های یکسان و ایجاد فرصت برابر دیده شدن برای همه دیتاسپاران

تقریباً در اکثر پلتفرمهای اطلاعاتی، رتبه بندی کسب وکارها بر اساس میزان پرداختی آنها انجام می شود. شرکتهایی که پول

بیشتری میپردازند، جایگاههای بالاتری کسب می کنند، در نتایج جستجو زودتر دیده می شوند و با عناوینی چون ستاره دار ، طلایی ، الماس ، و سایر القاب زرد برجسته می شوند. طرحهای پله کان و نردبان اجرا می کنند و باعث می شوند کسب و کارهای نوپا ، کوچک اما توانمند از مسیر دیده شدن عادلانه کنار زده شوند.

دیتاثبت با رویکردی متفاوت و علمی، مبتنی بر عدالت اقتصادی ، قاطعانه با این رویه رایج ، فاصله گرفته و استراتژی مشخصی در پیش گرفته است:
-تعرفه
های یکسان ، بدون هیچ امتیاز ویژه ناشی از پرداخت بیشتر
- حذف کامل القاب زرد چون ستاره
دار، طلایی ، وی آی پی و نظائر آن
-پایان امتیازفروشی و تبلیغات نمایشی
، پلکان و نردبان
-جایگزینی ساختارهای پول محور با سازوکارهای علمی و مبتنی بر تحلیل دیتا
در این ساختار، هیچ بنگاهی به صرف داشتن بودجه تبلیغاتی بالاتر، جایگاه برتری پیدا نخواهد کرد.
این سیاست، فقط یک اقدام فنی یا تعرفه
ای نیست؛ بیانیه ای است برای اصلاح عدالت در زیست بوم کسب وکار دیجیتال ایران. با حذف رتبه فروشی، راه برای رشد طبیعی و مبتنی بر شایستگی باز می شود؛

استراتژی نهم:

تبلیغ صفر!

اجتناب از هرگونه آلودگی تبلیغاتی در دیتاثبت

دیتاثبت با هدف خلق یک پایگاه داده ای پاک، شفاف، و بی طرف پدید آمده است. در راستای این مأموریت راهبردی به صراحت و قاطعیت هرگونه جذب آگهی تجاری و تبلیغاتی در پلتفرم دیتاثبت ممنوع است. نه بنری فروخته میشود، نه جایگاهی برای دیده شدن اجاره داده میشود، نه کلیک و بازدید خرید و فروش می شود، و نه سیاستهای اولویت دهی پولی اجرا می گردد. این پلتفرم از اساس بر اصل خلوص داده و اصالت اطلاعات بنا شده است و بر همین مبنا از هرگونه «آلودگی تبلیغاتی» که اذهان بازدیدکنندگان از وبسیات را به خود مشغول سازد پرهیز می کند.

چرا تبلیغات در دیتاثبت جایی ندارد؟

تبلیغات، هرچند در بسیاری از پلتفرم ها منبع درآمد اصلی به شمار می رود ، اما دیتاثبت به آن به عنوان یک تهدید می نگرد . تبلیغ، اگرچه ظاهر جذاب و پولساز دارد، اما بافت اصلی یک پایگاه داده محور را از درون می فرساید. این فساد تدریجی معمولاً از جایی آغاز می شود که پلتفرم برای تأمین هزینه های خود، ناچار به فروش جایگاه یا اجرای اولویتهای سفارشی می شود؛ و از آن لحظه به بعد دیتا دیگر بر اساس پرداخت دیده می شود و این درست همان لحظه ائیست که پروژه بانک اطلاعاتی به بیراه کشیده می شود.

تبلیغ، نویز می سازد و بازدید کننده را معذب می سازد.

یکی از آسیبهای پنهان اما خطرناک تبلیغات در فضای داده محور، ایجاد نویز اطلاعاتی است. کاربر به دنبال داده واقعی، شفاف و بدون حشو می گردد؛ اما ناگهان با لایه ای از محتوای تبلیغاتی، بنرهای چشمک زن، لینکهای اولویت دار و رتبه بندیهای سفارشی روبه رو می شود.

اینجاست که جستجوگر (دیتاجو) دیگر نمی تواند حقیقت را از واقعیت تمیز دهد.دیتاجوی هدفمند، تبدیل به مصرف کننده گمگشته میشود. تمرکز او به هم می ریزد. تصمیمگیری هایش دچار انحراف می شود. او دیگر جستجو نمی کند بلکه تحریک به کلیک می شود.

این انتخاب فقط اخلاقی نیست، راهبردی هم هست

دیتاثبت، با اتخاذ این استراتژی جسورانه، تنها از آلودگی بصری یا اطلاعاتی پرهیز نمی کند؛ بلکه در حال ترسیم یک مسیر پایدار برای رشد سالم، بلندمدت و قابل اعتماد است. ما معتقدیم که اعتماد مخاطب، ارزشمندتر از هر درآمد بزرگ تبلیغاتی است.

وقتی کاربر بداند که هیچ چیزی در دیتاثبت با پول به ویترین نرسیده، اعتمادش به سیستم دوچندان خواهد شد. این اعتماد، سرمایه ای است که با هیچ بنری قابل خرید نیست.

استراتژی تبلیغ صفر، ستون فقرات فلسفه طراحی دیتاثبت است. ما ترجیح می دهیم رشد آهسته اما اصیل داشته باشیم . ما نمی خواهیم دیده شویم چون فروخته ایم، بلکه می خواهیم دیده شویم چون درست ایستاده ایم.

استراتژی دهم : به روزترین بانک اطلاعات کشور

الزام به روزرسانی سالانه برای حفظ حیات اطلاعات در دیتاثبت

در بسیاری از پایگاه های داده، به روز رسانی اطلاعات با گذر زمان فراموش می شوند؛ ثبت شده اند، اما به روزرسانی نمی شوند؛ موجودند، اما دیگر معتبر نیستند. در چنین شرایطی، کاربر نمی داند که آن دیتا هنوز درست است یا یک جسد دیجیتال بی جان است که فقط در فضای اینترنت باقی مانده.

دیتاثبت قصد دارد تا با این پدیده مبارزه کند.

هر دیتایار موظف است که اطلاعات دیتابرگهای صادره خود را دست کم سالانه یک بار به روزرسانی کند. این کار میتواند به صورت مستقیم توسط خود دیتاسپار انجام شود یا با یادآوری و پیگیری دیتایار که مسئولیت پویایی زنجیره را بر عهده دارد فعالیت به روز رسانی انجام شود. دیتابانی هم بر این فعالیت نظارت دارد.

چرا این الزام حیاتی است؟

بسیاری از بانکهای اطلاعات ، بعد از چند سال به گورستانی از اطلاعات قدیمی تبدیل میشوند. اطلاعاتی که نه دقیق اند، نه قابل اعتماد، و نه به روز. کاربر به آنها دسترسی دارد، اما این دسترسی نه تنها مفید نیست، بلکه گمراه کننده و خطرناک است.

در دیتاثبت،«اطلاعات زنده» بر هر چیز اولویت دارد حتی اگر یک رکورد در گوگل رتبه بالایی داشته باشد اما به روز نباشد، از نظر ما شایستگی نمایش در دیتاثبت را ندارد.

هر رکورد ثبت شده دیتابرگ ، دارای یک چرخه 365 روزه اعتبار است.

پس از پایان این دوره، اگر دیتاسپار و یا دیتایار ، آن اطلاعات را به روزرسانی نکنند، رکورد از بخش فعال وبسایت حذف شده و وارد آرشیو می شود. آرشیو به کاربران عمومی نمایش داده نمی شود و صرفاً برای بررسی های سیستمی یا بازگشت مشروط نگهداری میشود.

داده های مرده جایی در دیتاثبت ندارند.

این سیاست باعث می شود که همیشه بتوان با اطمینان گفت که اطلاعات موجود در دیتاثبت، زنده، معتبر و به روز هستند. کاربران دیتاجو، چه مشتری، چه متخصص، چه تحلیلگر، با آرامش خاطر از اطلاعات مندرج در دیتابرگ ها استفاده می کنند، چون می دانند که خبری از رکوردهای تاریخ مصرف گذشته نیست.

استراتژی یازدهم :

به روزرسانی مستمر و اصلاح پویای قوانین

قوانین زنده برای پلتفرمی زنده

دیتاثبت، به عنوان یک پروژه ملی در زیستبوم دیجیتال ایران، خود را نهادی ایستا نمیداند، بلکه آن را موجودیتی پویا، یادگیرنده و در حال رشد تلقی میکند. در عصر شتابگرفته فناوری و دگرگونیهای روزافزون ، ساختارهای حکمرانی داده، هیچ قانونی نمیتواند برای همیشه پاسخگوی نیازهای جاری و آینده باشد. از اینرو، حفظ انعطافپذیری در قوانین، آیین نامه ها، فرآیندها و دستورالعملهای اجرایی، نه تنها نشانه ای از بلوغ ساختاری، بلکه ضامن تداوم اثربخشی پروژه است. بر همین اساس، دیتاثبت اعلام می کند که تنها مرجع رسمی ، معتبر و لازم الاجرا برای کلیه ارکان پروژه ،بویژه دیتایاران ، آخرین ویرایش کتاب «راه دیتایار» می باشد که به عنوان سند راهبردی ، سیاست گذاری و تنظیم مقررات تهیه شده و منتشر می شود. آخرین ویرایش این کتاب، که به صورت فایل الکترونیکی و یا نسخه چاپی منتشر و به روزرسانی می شود، تنها نسخه مرجع برای استناد قانونی، آموزشی و اجرایی در کلیه سطوح پروژه خواهد بود.

مطالعه دقیق محتوای این کتاب، برای تمامی دیتایاران الزامی است.

استراتژی دوازدهم:

معماری رشد؛ از ثبت تا زندگی دیجیتال

دیتاثبت تنها آغاز است؛ آینده در دیتاهوش و دیتاریا شکل می گیرد.

در هر مسیر تحولآفرین، نداشتن نقشه راه یعنی پذیرفتن سرگردانی.

پروژههایی که به موفقیت میرسند، پیش از هر چیز، تصویری روشن از آینده دارند و برای رسیدن به آن، استراتژی هوشمندانهای تدوین کردهاند. سند پیشرو، نه صرفاً یک برنامه، که یک چارچوب فکری و مسیر رشد تدریجی است. در دنیای پیچیده امروز، بدون راهبردی منسجم و هدفمند، حتی بهترین ایدهها نیز محکوم به شکستاند. تریدیتا، بهعنوان نقشه راه سهمرحلهای ما، معماری رشد را از نقطه ثبت دیتا در دیتاثبت تا تحقق زیست دیجیتال ترسیم میکند. این استراتژی ، شالودهای برای تصمیمسازیهای آینده است و تضمین میکند که گامهایمان را در تاریکی برنداریم.

نقشه راه تریدیتا

تریدیتا عنوانی است برای برنامه ریزی استراتژیک پروژه در سه فاز پیاپی:

فاز اول: دیتاثبت (1404 -1406)

فاز دوم: دیتاهوش (1406-1408)

فاز سوم: دیتاریا (1409 به بعد)

فاز اول: دیتاثبت

تعریف فاز:

فاز نخست، آغاز معماری تحولآفرین تریدیتا است؛ نقطه شروعی که با راهاندازی پلتفرم دیتاثبت و فعالسازی یک شبکه گسترده از نیروهای دانشجویی با عنوان دیتایار وارد مرحله عملیاتی میشود:

در این فاز، مأموریت اصلی، ثبت ، یکسان سازی و طبقهبندی جامع اطلاعات اقتصادی فعالان کشور است که با عنوان دیتاسپار شناخته میشوند. این اطلاعات در سه طبقه کلیدی گردآوری میگردد:

1. دیتاسپاران شرکتی ( صنایع ؛ کارخانهها، واحدهای تولیدی، شرکتهای فنی و صنایع بزرگ )

2. دیتاسپاران صنفی (اصناف، فروشگاهها و تولیدی های کوچک ا،)

3. دیتاسپاران شخصی (اشخاص در مشاغل آزاد، فریلنسرها، کارآفرینان فردی)

اهداف فاز:

ثبت و صدور 100.000 دیتابرگ

فاز دوم: دیتاهوش پیوند داده و هوش مصنوعی

تعریف فاز:

دیتاهوش، فاز حیاتی پروژه تریدیتاست؛ مرحلهای که در آن، دادههای خام و یکسان سازی شده و ساختار یافته فاز اول، با استفاده از هوش مصنوعی و علوم تحلیلی، به بینشهای عملیاتی و تصمیمساز تبدیل میشوند. در این مرحله، با توسعه معماری فنی و الگوریتمی سامانه، اقدام به راه اندازی دستیار هوش مصنوعی برای پنل دیتاسپاران خواهد شد تا دیتاثبت به عنوان اولین بانک اطلاعاتی مجهز به هوش مصنوعی به ارائه خدمات حرفه ایی به کسب و کارهای ایرانی اقدام نماید.

اهداف فاز:

افزایش تعداد دیتابرگهای صادره به 300.000 نسخه .

طراحی و پیادهسازی دستیار هوشمند کسبوکار برای پاسخگویی دقیق و فوری به نیازهای تحلیلی صاحبان مشاغل، مدیران و مشاوران.

کاربران میتوانند با طرح سوالات تحلیلی، پاسخهایی مبتنی بر نیازهای روز و لحظه ایی خود دریافت کنند. مثالی برای برخی نمونه سوالات کلیدی و حرفهای که در این فاز به دیتاسپاران پاسخ داده میشود، در ذیل آمده است :

1. کدام بخش از بازار فعلی من پتانسیل رشد فروش دارد و چه تغییراتی باید در سبد کالا اعمال کنم؟

2. در کدام استانها، زنجیره تأمین من شکنندهتر است و باید جایگزینهایی بیابم؟

3. بر اساس الگوهای رفتاری مشتریان، چه زمانهایی برای تبلیغات یا ارائه تخفیف مؤثرتر خواهد بود؟

4. کدام تأمینکنندگان محلی امروز ظرفیت خالی داشته و با من تطابق جغرافیایی و کیفی دارند؟

در پایان این فاز، هر کسبوکار عضو در دیتاثبت ، یک دستیار هوش مصنوعی در کنار خود خواهد داشت که به صورت مشاوری خستگی ناپذیر راهنمای مدیران کسب و کار خواهند بود.

فاز سوم: دیتاریا بازآفرینی جهان کسبوکار در متاورس ایرانی

تعریف فاز:

«دیتاریا» ترکیبی از دو واژه «دیتا» و «آریا» است و آخرین مرحله از فاز سه فاز تریدیتا

واژهای نمادین برای ورود ایران به ساحت آیندهگرای متاورس، اما نه متاورسی خیالی و بیریشه، بلکه متاورسی بومی، متکی بر دادههای واقعی و تحلیلشدهای که از دو فاز پیشین یعنی دیتاثبت و دیتاهوش بهدست آمدهاند.

در این فاز، کسبوکارها تنها موجودیتی فیزیکی نخواهند داشت؛ بلکه بهصورت آواتارهای دیجیتالِ تعاملی، در یک جهان سهبعدیِ هوشمند و بازطراحیشده، به حیات خود ادامه میدهند.

امید ما آن است که در ایران نیز بتوانیم، نه صرفاً بهعنوان مصرفکننده این فناوری، بلکه بهعنوان معمار مدل بومیشده متاورس اقتصادی، راه خود را بیابیم. چنین کاری بدون تکیه بر دانش بومی، شناخت زیرساختهای محلی، و درک فرهنگی-اجتماعی بازار ایران ممکن نخواهد بود که همه اینها در فاز اول دیتاثبت محقق خواهد شد.

اهداف فاز:

خلق زیرساخت متاورس ایرانی برای کسب وکارها با عنوان رسمی دیتاریا، به عنوان پلتفرم مرکزی اقتصاد تعاملی آینده.

طراحی فضاهای سهبعدی تعاملی برای نمایشگاهها، فروشگاهها، مذاکرات، جلسات، و ارتباط مستقیم با مشتری.

ایجاد آواتارهای رسمی برای کسبوکارها با تلفیقی از هویت برند، شخصیت دیجیتال و اطلاعات واقعی تجاری.

ارائه تجربههای چندحسی دیجیتال (دیداری، شنیداری، لمسی) از محصولات و خدمات، بهگونهای که دیتاجویان بتوانند

ببینند، بشنوند، مقایسه کنند، و انتخاب کنند.

شرح فاز:

دیتاریا، بر دوش دو فاز قبلی بنا میشود:

دیتاثبت، که دیتاها را گردآوری و ساختاردهی کرد،

دیتاهوش، که آن دیتاها را به خرد و بینش تبدیل نمود.

اکنون در دیتاریا، آنچه پیشتر شناخته و تحلیل شده، به تجسمی زنده و قابل تعامل بدل میگردد. هر کسبوکار در این فضا میتواند غرفه سهبعدی، فروشگاه دیجیتال، یا مرکز ارائه خدمات خود را ایجاد کند؛ با طراحی اختصاصی، شخصیتسازی برند، امکان تعامل با بازدیدکنندگان، برگزاری جلسات آنلاین یا نیمهمجازی، و مشارکت در نمایشگاهها و رویدادهای دیجیتال.

در این فاز، مفاهیمی چون حضور دیجیتال، تجربه تعاملی، و فضای بدون مرز بازتعریف میشوند.

دیتاریا، فاز تجسم آینده کسبوکار در ایران است؛ جایی که برندها نهفقط دیده میشوند، بلکه زندگی میکنند، صحبت میکنند، و لمس میشوند.

وامید آنکه دیتاسپاران عزیز ، این سفر بلند را تا آخرین گام، با ما همراهی کنند.

در پایان این فاز، ما نه فقط شبکهای از اطلاعات و تحلیل، بلکه جهانی موازی از فعالیتهای اقتصادی دیجیتال خلق خواهیم کرد که میتواند ایران را وارد فصل تازهای از اقتصاد هوشمند کند.